Cypr – Jeep Safari

To już kolejna część podróży po słonecznym Cyprze. W pierwszym wpisie zapoznałem Was z bazą hotelową i zaproponowałem kilka sprawdzonych osobiście hoteli na wyspie Afrodyty. W drugim zaprosiłem do odbycia wycieczki fakultatywnej, którą był rejs statkiem po Morzu Śródziemnym. Tym razem, w trzeciej części podróży po Cyprze zabieram Was na wycieczkę Jeep Safari po cypryjskich bezdrożach.

Wrak statku EDRO III

Podróż samochodami 4×4 rozpoczęliśmy w Paphos. Kolumna terenowych samochodów zabrała nas z pod hotelu. Najpierw skierowaliśmy się na północ, wzdłuż wybrzeża jadąc w okolice miejscowości Peyia. To tutaj w niewielkiej zatoce znajduje się wrak statku Edro III. Frachtowiec płynąc z Limasol na Rodos, z powodu złej pogody rozbił się o skały w 2011 r. Statek można oglądać z okalających go wokół klifów. Wrak frachtowca obecnie czeka na rozbiórkę ale póki co jest lokalną atrakcja turystyczną i świetnym tłem do zdjęć.

Jeep Safari po Cyprze
Wrak statku Edro III
Edro III - wrak statku
Edro III – wrak statku
Klify w pobliżu wraku statku Edro III

Plantacja bananów

Opuszczając zatokę, w której mieścił się wrak statku udaliśmy się nie tak całkiem daleko bo na obrzeza miejscowości Peyia.  Znajdują się tu plantacje bananów.  Jedną z takich plantacji bananów zwiedziliśmy pod okiem lokalnego przewodnika, który przybliżył nam proces uprawy tych owoców. 330 słonecznych dni w roku na Cyprze bardzo sprzyja uprawie tych egzotycznych owoców.

Samochody terenowe przy plantacji bananów
Cypr - na plantacji bananów
Cypr – na plantacji bananów

Agios Georgios

Po wizycie na plantacji bananów, podążając nadal wzdłuż wybrzeża dotarliśmy do Agios Georgios, będącego częścią miejscowości Peyia. To tutaj, nieopodal wysokiego klifu, z przepięknym panoramicznym widokiem na małą zatokę, plażę i marinę znajduje się niewielki Kościół Agios Georgios. Zaraz po drugiej stronie ulicy, w pobliżu kościoła mieści się stanowisko Archeologiczne: Archaeological Site of Agios Georgios at Pegeia. Całość tworzy bardzo ciekawe i klimatyczne miejsce, odpowiednie aby odetchnąć i napawać się pięknem otaczającej architektury i przyrody.

Kościół Agios Georgios
Ikonostas w Kościele Agios Georgios
Archaeological Site of Agios Georgios at Pegeia
Marina i plaża Agios Georgios

Avakas Gorge Nature Trail

Przemierzając dalej samochodami z napędem na cztery koła po szutrowych serpentynach dotarliśmy do Avakas Gorge Nature Trail. Jest to wapienny wąwóz wzdłuż którego prowadzi urokliwa 3-kilometrowa ścieżka spacerowa. Idąc kanionem wzdłuż znajdującego się poniżej potoku możemy podziwiać śródziemnomorską roślinność oraz skały. Przy odrobinie szczęścia natrafimy na tutejszą faunę w postaci np. kozic górskich. Ostrzegano nas również aby patrzeć pod nogi ponieważ występuje tu mnóstwo węży. Z początkowo szerokiej trasy spacerowej, im dalej idąc tym wąwóz zwęża się a 30 – metrowej wysokości skały są na wyciągnięcie ręki. Ze względu na goniący nas czas, nie przeszliśmy całego odcinka trasy i musieliśmy zawrócić. Nie mniej jednak warto było ten krótki spacer odbyć w tak urokliwym miejscu.

Wąwóz Avakas Gorge
Trasa spacerowa po Wąwozie Avakas Gorge

Lara Beach – Plaża Zółwi

W kolejnym etapie naszej trasy aby odetchnąć trochę od cypryjskiego słońca zasiedliśmy w cieniu lokalnej tawerny racząc się zimnymi napojami i przekąskami.  Po krótkiej przerwie podjechaliśmy kawałek dalej aby z góry spojrzeć na znajdująca się pod nami Lara Beach, czyli plażę żółwi. W miejscu tym od czerwca do września morskie stworzenia a dokładnie gatunek żółwia (Caretta Caretta) oraz żółw zielony (Chelonia mydas) przypływja w to miejsce aby złożyć jaja. Samica składa ich aż ok. 100 sztuk. Na plaży Lara Beach z racji tego, iż jest to miejsce lęgowe żółwi jest zakaz plażowania i kąpieli. Pracują tu jedynie osoby pełniące służbę ochrony przyrody dbające o bezpieczeństwo rozmnażania się tych gadów.

Tawerna nad brzegiem morza
Lara Beach na Cyprze

Neo Chorio

Przemieszczając się nadal przez zachodnią cześć cypryjskich gór dotarliśmy z południowego wybrzeża na północe wybrzeże Cypru, w okolice miejscowości Neo Chorio. Po drodze, z jednego z najwyższych punktów na naszej trasie mogliśmy dostrzec znajdujące się w oddali tureckie wybrzeże. Ponadto na zboczach tutejszych gór znajdują się winnice. Z rosnących tu owoców wytwarza się najsłodsze na świecie wina. Wyczerpani podróżą na finiszu naszej wyprawy w okolicy miasta Neo Chorio odpoczęliśmy w lokalnej tawernie usytuowanej nad brzegiem morza i  zjedliśmy wyśmienity lunch składają się z lokalnych ryb i owoców morza. W pobliżu Neo Chorio znajdują się słynne dawne Łaźnie Afrodyty, jednakże my w tym miejscu odbyliśmy tylko krótki spacer a samo miejsce oprócz niewielkiego jeziorka nie za bardzo miało do zaoferowania. Z Neo Chorio wyruszyliśmy, przemierzając samochodami góry, w powrotną drogę do Paphos.

Cypryjskie góry
Winnice na zboczu góry
Tawerna nad brzegiem morza w okolicy Neo Chorio
5/5 - (1 vote)
Please follow and like us: