Kamieniołom i Park Gródek w Jaworznie

Obszar dawnego Kamieniołomu ,,Gródek” to obecnie kompleks niezwykle ciekawego krajobrazowo terenu przyrodniczego. Miejsce to znajduje się w Jaworznie, dokładnie w dzielnicy Szczakowa. Jest to teren po dawnych wyrobiskach cementowni oraz Kamieniołomu ,,Gródek”. Kamieniołom i park to tak naprawdę długi wąwóz. Wąwóz otoczony z trzech stron stromymi klifami, pomiędzy którymi znajdują się dwa zbiorniki wodne: Kamieniołomy Koparki oraz Zbiornik Wydra.

Kamieniołomy Koparki

Teren obydwu zbiorników wodnych dostępny jest dla zwiedzających dzięki bardzo dobrej jakości oznakowanej sieci ścieżek spacerowych. Oczywiście bez żadnej opłaty wstępu. Zwiedzanie terenu i spacer możemy rozpocząć mniej więcej w połowie ul. Jana III Sobieskiego. To tutaj proponuję zostawić samochód i udać się na pobliską polanę. Stojąc na tej szerokiej polanie już dostrzeżemy pierwsze wysokie klify. Następnie po wyznaczonej alejce dojdziemy do ul. Płetwonurków. Ulica ta to płaska asfaltowa droga, którą po kilku minutach dochodzimy do pierwszego zbiornika wodnego: Kamieniołomy Koparki.

Zbiornik wodny Kamieniołomy Koparki posiada niezwykle czystą, turkusowo – zieloną wodę. Przejrzysta tafla wody, jej kolor i znajdujące się pod wodą skały oraz rosnące wokół zielone drzewa mogą przypominać nieco teren słynnych jezior w Chorwacji. Nic dziwnego, że miejsce to obrali sobie nurkowie. Przy zbiorniku wodnym Kamieniołomy Kaparki mieści się jedno z najbardziej znanych, całorocznych centrów nurkowych w Polsce. Doznania w nurkowaniu potęgują tu zatopione w wodzie maszyny budowlane, od których to zbiornik zawdzięcza swoją nazwę.

Zbiornik wodny Kamieniołomy Koparki
Kamieniołomy Koparki
Nurkowie w zbiorniku Kamieniołomy Koparki

Z miejsca tego będziemy podążać wzdłuż prawego brzegu zbiornika wodnego, ścieżką która delikatnie pnie się w górę, na klify. Dochodzimy do pierwszego punktu widokowego na Kamieniołomy Koparki. Rozciąga się stąd panoramiczny widok na taflę zbiornika oraz na szeroką polanę Parku Gródek. Przy wszystkich punktach widokowych znajdują się ławeczki a teren urwisk klifu chronią drewniane barierki.

Panorama z punktu widokowego na Kamieniołomy Kaparki
Kamieniołomy Koparki i Park Gródek w Jaworznie

Park Gródek w Jaworznie / Zbiornik Wydra

Z pierwszego punktu widokowego ulokowanego na klifie, asfaltowa ścieżka prowadzi nas stromo w dół, na polanę Parku Gródek. Idąc tą polaną, otoczeni z trzech stron stromymi klifami; dochodzimy do drewnianej altany, pod którą mieści się posąg wydry.

Posąg wydry - Park Gródek w Jaworznie
Posąg wydry – Park Gródek w Jaworznie

Zaledwie kilka kroków dalej dochodzimy chyba do najpopularniejszego miejsca całego kompleksu, a mianowicie do Zbiornika Wydra. Miejsce to swoją popularność zawdzięcza drewnianym altankom i pomostowi. Pomost i altanki wybudowane na wodzie i można po nich spacerować. Wyglądają prawie jak słynne domki na Malediwach. Ponadto Zbiornik Wodny Wydra posiada równie czystą i lazurową wodę co zbiornik wodny Kamieniołomy Koparki. Jednak podczas naszego pobytu, ze względu na suszę zbiornik ten w pewnej części był wyschnięty i pomost jak i altanki niestety nie były w całości otoczone wodą.

Spacer po zbiorniku wodnym Wydra
Zbiornik wodny Wydra w Jaworznie

Od początku naszej wędrówki aż do tego miejsca podążaliśmy prawym obrzeżem wąwozu. Drogę powrotną natomiast pokonaliśmy lewą stroną wąwozu, idąc wzdłuż po szczycie jego klifu. Musieliśmy zatem udać się po bardzo stromych, drewnianych schodach na szczyt wysokiego klifu. Na górze znajduje się drugi punkt widokowy, z którego w całej swej okazałości mamy widok na Zbiornik Wydra. Wspinaczkę na te schody odradziłbym osobom z problemami ruchowymi i z lękiem wysokości oraz tym, którzy mają ze sobą np. wózek dziecięcy. No chyba, że chcecie go wysoko wnosić.

Schody prowadzące na szczyt klifu
Park Gródek w Jaworznie i Zbiornik Wydra

Wędrując dalej, tym razem po szutrowym szlaku biegnącym górą klifu, dochodzimy do kolejnego punktu widokowego. Punkt widokowy, tym razem  ponownie z możliwością obserwacji zbiornika Kamieniołomy Koparki. Wzdłuż całej długości tego szlaku spacerowego jesteśmy w bezpiecznej odległości oddzieleni od klifu drewnianym płotem.

Kamieniołomy Koparki w Jaworznie
Punkt widokowy na Zbiornik wodny Kamieniołomy Koparki
Szlak spacerowy biegnący szczytem klifu

Po krótkiej chwili, schodząc szlakiem prowadzącym już delikatnie w dół dochodzimy do drewnianej bacówki. Ponoć znajduje się przy niej zagroda ze zwierzętami, jednak w czasie naszej wędrówki nie spotkaliśmy tam żadnego zwierzęcia. Stąd już tylko kilkuset metrowa, prosta ścieżka prowadząca do ul. Jana II Sobieskiego i parkingu, na którym pozostawiliśmy samochód.

Bacówka na terenie Kamieniołomu i Parku Gródek

Gorąco polecam wszystkim tę niezwykle widokową i interesującą ścieżkę spacerową. Trasa naszej pieszej wycieczki wokół Kamieniołomu i Parku Gródek w Jaworznie – Szczakowej zajęła nam około 1,5 h, a w tym czasie przeszliśmy niecałe 4,5 km.

Rate this post
Please follow and like us:

1 thought on “Kamieniołom i Park Gródek w Jaworznie”

1. Bardzo klimatyczne miejsce 🙂 Rzut beretem od stolicy województwa 🙂 Sama byłam w poprzednie wakacje i bardzo mnie urzekło -> piękna, turkusowa woda, wydry i super mini zoo z kangurami 🙂 Polecam, trochę się idzie pod górkę, więc można się lekko zmachac 🙂 Pozdrawiam, Kasia 🙂